Loppu hyvin, kaikki hyvin

Elämysten tuottaminen on monenlaisen liiketoiminnan kulmakivi. Viestinnän ja markkinoinnin alueella elämysten tuottaminen tapahtuu yleensä erilaisten esitysten, puheiden, mainosten ja tapahtumien kautta.

Näitä suunniteltaessa panostetaan usein mahtaviin ja huomiota herättäviin alkuihin mutta loppuihin ja jälkihoitoon ei erityisesti kiinnitetä huomiota, sillä resurssit ovat kuluneet loppuun jo matkan varrella.

Käyttäytymistieteen tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että kokemuksen tärkein osa ei ole itse kokemus vaan siitä jäävä muisto. Se määrittää myöhempinä aikoina, miten koko kokemukseen suhtaudumme. Erityisesti kokemuksen viimeiset hetket ovat tärkeitä mieleen jäävän muiston valmistelussa ja koko kokemuksen uudelleen elämisessä.

Elämyksiä valmisteleville oppina tästä on se, että ”grande finale” on tärkeämpi kuin ”the grand opening”. Toisin sanoen: Loppu hyvin, kaikki hyvin.

Tällä videolla Daniel Kahneman puhuu elämyksen ja muiston kokemisen eroista ja erityisesti lopun merkityksestä.

The URI to TrackBack this entry is: https://huvimaja.wordpress.com/2010/03/10/loppu-hyvin-kaikki-hyvin/trackback/

RSS feed for comments on this post.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: